Lijn 58

NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type M4

Terug
Eind 2017 zijn er nog 568 in dienst en allemaal gemoderniseerd.
 

Algemeen

Rijtuig M4mADx

Rijtuig M4AD 58012 (Merelbeke 2014)
Rijtuig M4B 52049 (2010 Saint-Ghislain)

Rijtuig M4AD 58019 (2012 Dendermonde)

Bouwjaar
Gemoderniseerd
Aantal gebouwd
Gewicht
Dienstmassa UIC410
Dienstmassa UIC566
Snelheid
Draaistel
1979 / 1984
1996 - 2006 te Mechelen
580
38t rijtuigen : AD en A; 39t rijtuigen : ADx en B; 40t rijtuigen BDk
42t rijtuigen : A en AD;43t rijtuigen : ADx; 45t rijtuigen B en BDk
46t rijtuigen : A; 47t rijtuigen : ADx en AD; 48t rijtuigen BDK; 50t rijtuigen B
160km/h
Y32
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Bochtstraal
24260mm
23960mm
2850mm
17600mm
2560mm
3180mm
1065mm
3965mm
890mm
75m afzonderlijk; 90m min/150m max. gekoppeld
Oorspronkelijke nummering >gedetailleerde nummerlijst.
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A 51001 - 51050 50 88 19 78 001 - 050 50
AD 58001 - 58033 50 88 81 78 001 - 033 33
ADx 58034 - 58065 50 88 81 78 034 - 065 32
B 52001 - 52430 50 88 20 78 001 - 430 430
BDk 59901 - 59935 50 88 87 78 001 - 035 35
Totaal 580
Nummering na omvorming tot trek- en duwrijtuigen 1984 - 1985
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal (2018)
A 51001 - 51050 50 88 19 78 001 - 050 50 (48)
AD 58001 - 58033 50 88 81 78 001 - 033 33 (32)
ADx 58034 - 58065 50 88 81 78 034 - 065 32 (30)
-De ADx rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen voor trek- en duwstellen.
-2 rijtuigen zijn geschrapt.
B 52001 - 52430 50 88 20 78 001 - 430 430 (423)
BDk 59901 - 59935 50 88 87 78 001 - 035 35 (35)
Totaal 580 (568)
Opmerking : De keukenafdeling voor de rijtuigen BDk werd afgeschaft tussen 1991 en 1994
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal
A 72 30 102
AD 56 15 71
ADx 48 15 63
B 104 40 144
BDk 64 20 84
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie

Le Brugeoise et Nivelles
1e klasse met kopplatformen; 2e klasse met tussenplatformen
Type zwenkdraaideur
Pneumatisch; Sluiting collectief of individueel; Openen door bediening schakelaar
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen

Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Elektrische verwarming Friedman met gepulseerde lucht.
Aangezogen en gefilterd via de zijwanden in het rijtuig gestuwd door ventilatoren.
TL 24V; Inschakelbaar per trein en/of per rijtuig (volledig of half)
Omroepinstallatie met voorversterker.
WC met wastafel
Energievoorziening
Elk rijtuig beschikt over een individuele omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning van :
380V, 220V en 24V. Elk rijtuig kan dus autonoom gebruikt worden.
Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de verlichting, de installatie eigen aan de trein en de geluidsinstallatie uitvallen.
Batterijen: Cd-Ni 24V 175Ah
Remming
Automatische Knorr rem elektropneumatische bedient en autocontinuregeling onder last; Antiblokkeersysteem
Noodrem rechtstreeks ingrijpend op de leiding automatische rem en manuele handrem.
De remming gebeurt door een gecombineerde blok en schijfrem.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch
>
>
>
>
Schroefkoppeling met afstandsringen
Automatische doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding (8 bar)
Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer en de verwarming.
EP-kabel voor de werking van de elektropneumatische rem
18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie.
Energiekabel voor de uitwisseling van energie
Trek- en duwkabels
Algemeenheden stuurstandrijtuigen
Samenstelling 1 ADx + n keer B + 1 A + HLE
(vanaf 17 rijtuigen geldt er een snelheidsbeperking)
Koppelbaar met Tractievoertuig
HLE21; HLE27 met normale sturing
HLE11; HLE12 sturing met consigne
Rijtuigen
50 88 81 78 034 - 055
50 88 81 78 056 - 065
Snelheid 160Km/H
Stuurinrichting Manipulator type ACEC met Schaltbau contacten en 3x4 nokkenschijven
Snelheidsmeters DEUTA ER16 en EQG14B
Remming Automatische dienstrem en rechtstreekse rem bij rangeringen, noodrem werkend op de automatische remleiding.
De automatische rem bevat het regime "grootvermogen".
De machinistenkraan van de automatische rem is van het type FV3b.
Het stuurrijtuig heeft 2 reservoirs van 200l als hoofdreservoirs.
In de pakwagenafdeling bevindt zich de schroefrem die aangrijpt op 2 remeenheden van het kopdraaistel.
Sturing tussen HV en HLE Overbrenging van de sturing met 45 treindraden over 2 koppelaars met 2 koppeldozen FRB en elk 19 kontakten.
Opmerkingen
- Rijtuigen voor binnenlands verkeer, behalve de ADx rijtuigen 58056 tot 58065. Deze zijn geschikt als stuurstandrijtuigen op het Franse net en zijn herkenbaar aan de blauwe B op de kast aan de stuurpostzijde naast het zijraam.
Alle andere hebben een grijze B.
- Alle rijtuigen zijn geschikt gemaakt voor MUX.